Siirry sisältöön

Kuljetusketjun turvallisuus autoliikenteessä

Mikäli kyseessä on erikoisnosto, tarvitaan kirjallinen nostosuunnitelma. Nosturin tai trukin kuljettajan kanssa sovitaan pelisäännöt ja käytettävät käsimerkit, joiden mukaan kuljettaja toimii esimerkiksi toimiessaan näyttömiehenä.

Erityisesti on huomioitava  kuljettajan sijoittuminen, näkö- ja viestintäyhteys. Kuljettajan tulee olla riittävän etäällä ajoneuvosta lastaus- ja purkutilanteessa ja näin ottaa huomioon vaara kuorman kaatumisesta tai työkoneen alle jäämisestä. Joissain tilanteissa kuljettajalle saatetaan määrätä paikka, josta hän ei saa poistua ennen kuin kuorman purku tai lastaus on tehty.

Erikoisnostojen suunnittelu vie usein aikaa ja vaatii resursseja. Nostotyön suunnittelu alkaa noston tarpeesta ja ajasta. Nosturipaikan valmistelu voi vaatia maaperän vaihtoa ja siten myös lupien hakemista maa-alueen omistajalta.

Nosturinkuljettaja on vastuussa nostotyön turvallisesta etenemisestä ja hän kertoo, miten ja milloin nosto tapahtuu. Joskus turvallinen nosto voi ottaa aikaa vaikka viikon verran, koska keliolosuhteet eivät sovellu turvallisen noston suorittamiseen (painavat, korkealle nostettavat, iso pinta-ala).

Kuljettaja ei saa kiinnittää nostovälineitä, jos hänellä ei ole siihen koulutusta ja sopimuksissa ei ole siitä erikseen sovittu.

Kuljettaja odottaa nostohenkilökunnan ohjeita ja toimii heidän ohjeiden mukaan.

Kuljettaja ajaa ajoneuvon nostopaikalle sovitun mukaiseen kohtaan. Nosturin kuljettaja on katsonut paikan, mistä nosturin ominaisuudet mahdollistavat turvallisen noston.

Noston jälkeen kuljettajalle annetaan lupa ajaa ajoneuvo pois nostoalueelta.

Turvallinen nostotyö on tiimityötä, jossa kunnioitetaan kuormaa ja otetaan huomioon asiat kokonaisvaltaisesti.

Lataa opas