Siirry sisältöön

Kuljetusketjun turvallisuus autoliikenteessä

Rahtikirja on kuljetuksen keskeisin asiakirja, jossa määritellään muun muassa

  • kuljetettava tavara
  • lähettäjä ja vastaanottaja
  • lähtö- ja noutopaikka
  • tavaran kokonaispaino tai sen muulla tavoin ilmaistu määrä
  • rahdinmaksaja
  • annetaan kuljetukseen liittyviä ohjeita.

Rahtikirjalla tehdään kuljetussopimus.

Lisäksi rahtikirjaan voidaan merkitä muita tarpeelliseksi katsottuja tietoja, esimerkiksi

  • uudelleenkuormaamiskielto
  • kustannukset, jotka lähettäjä ottaa maksaakseen
  • tavaraa luovutettaessa perittävän jälkivaatimuksen määrä
  • aika, jonka kuluessa kuljetus on sovittu saatettavaksi loppuun.

Tavaran vastaanottajan vastuulla on tarkistaa rahtikirjan tietojen oikeellisuus vertaamalla tietojaan vastaanottamaansa tavaraan.

Jollei kuljettaja voi tarkastaa rahtikirjan tietojen paikkaansapitävyyttä tai jos hän epäilee, että rahtikirjassa annettu tieto ei ole oikea, hänen on tehtävä rahtikirjaan varauma ja samalla ilmoitettava sen syy. Ensisijaisesti kuljettajan on syytä pyytää lähettäjää korjaamaan puutteet. Ellei se ole mahdollista, kuljettajan tulee kirjoittaa rahtikirjaan varauma (esimerkiksi ”kaksi laatikkoa kastunut” tai ”yhdessä pakkauksessa on reikä kyljessä”).

Vaarallisten aineiden kuljetuksissa on lähettäjän annettava rahdinkuljettajalle rahtikirja, jossa on määrämuotoinen merkintä kuljetettavista vaarallisista aineista.

Kansainvälisissä kuljetuksissa on käytettävä CMR-rahtikirjaa. Se on tehtävä kolmena kappaleena, jotka allekirjoittaa lähettäjä ja rahdinkuljettaja.

Tavaran lastaus- ja purkutilanteessa on hyvä tarkistaa, että molemmat osapuolet tietävät, mitä tuotteita ja kuinka paljon on tullut kyytiin tai kyydistä pois. Sähköisen näytön lukeminen on käytännössä haasteellisempaa kuin paperisen rahtikirjan. Rahtikirja voidaan lähettää tavaran vastaanottajalle esimerkiksi sähköpostilla, mutta monesti se jätetään tekemättä. Jälkikäteen reklamointi on usein vaikeampaa kuin heti paikanpäällä tehtynä.

Rahtikirjat ovat jäämässä monelta osin historiaan ja ne korvataan sähköisellä tiedonsiirrolla.

Lataa opas