Siirry sisältöön

Kuljetusketjun turvallisuus autoliikenteessä

Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erityiskalustoa säätelee ATP-sopimus(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

  • Varmista, että kuormatilan ja kuorman lämpötila on ennalta asetetun tavoitteen mukainen.
  • Ovatko ATP-sopimuksen mukaiset varusteet mukana: harja, lasta, teippiä ja uretaanivaahtoa kuormatilan puhdistamiseen ja pikapaikkaukseen.
  • Varmista, että kylmäkone toimii. Älä pidä konetta käynnissä, kun ovet ovat auki.
  • Varmista, että lämpötilan rekisteröintilaite toimii. Pakastekuljetuksissa ja yli 2 tuntia kestävistä kylmä- tai kuumakuljetuksista on säilytettävä lämpötilatallenteet. Tarkista vielä anturit ja vertaa rekisteröintilaitteiden näyttöön.
  • Kuormaus huolella, ettei ilmankierto koko kuormatilassa vaarannu. Ilman tulee kiertää, jotta lämpötila pysyy tasaisena.
  • Jos epäilet, että tuotteet ovat liian lämpimiä, ota heti yhteys lähettäjään.
  • Älä kuormaa rikkinäisiä tuotteita tai huonosti lavoitettuja lavoja.
  • Varmista, että kylmäkone käynnistyy, kun suljet ovet.

Mikäli kuormatilan lämpötila nousee tai laskee jossakin osassa kuormatilaa tai koko kuormatilassa tavoitearvoista poikkeavaksi:

  • Tarkista kylmäkoneen toiminta.
  • Tarkista lämmityslaitteen toiminta.
  • Mikäli avaat ovet, sulje ne nopeasti.
  • Mikäli koneistot eivät käy normaalisti, ota yhteys ajojärjestelijään.

ATP-kuljetuskaluston luokittelu lyhyesti

  • ATP-luokka FRC on koneellisesti jäähdytetty hyvin eristetty luokan C kuljetusväline. Se pystyy ylläpitämään lämpötiloja +12…-20 oC ja soveltuu pakastekuljetuksiin.
  • ATP-luokka FNA on koneellisesti jäähdytetty normaalieristeinen kuljetusväline. Se pystyy ylläpitämään lämpötiloja 0…+12 oC.
  • ATP-luokiteltua kalustoa, joka on merkitty asianmukaisilla tunnuksilla, koskevat ATP-sopimuksen kalustovaatimukset, riippumatta siitä, millaisia kuljetuksia kalustolla hoidetaan.
Lataa opas