Lämpötilavalvotut kuljetukset
Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erityiskalustoa säätelee ATP-sopimus(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).
- Varmista, että kuormatilan ja kuorman lämpötila on ennalta asetetun tavoitteen mukainen.
- Ovatko ATP-sopimuksen mukaiset varusteet mukana: harja, lasta, teippiä ja uretaanivaahtoa kuormatilan puhdistamiseen ja pikapaikkaukseen.
- Varmista, että kylmäkone toimii. Älä pidä konetta käynnissä, kun ovet ovat auki.
- Varmista, että lämpötilan rekisteröintilaite toimii. Pakastekuljetuksissa ja yli 2 tuntia kestävistä kylmä- tai kuumakuljetuksista on säilytettävä lämpötilatallenteet. Tarkista vielä anturit ja vertaa rekisteröintilaitteiden näyttöön.
- Kuormaus huolella, ettei ilmankierto koko kuormatilassa vaarannu. Ilman tulee kiertää, jotta lämpötila pysyy tasaisena.
- Jos epäilet, että tuotteet ovat liian lämpimiä, ota heti yhteys lähettäjään.
- Älä kuormaa rikkinäisiä tuotteita tai huonosti lavoitettuja lavoja.
- Varmista, että kylmäkone käynnistyy, kun suljet ovet.
Mikäli kuormatilan lämpötila nousee tai laskee jossakin osassa kuormatilaa tai koko kuormatilassa tavoitearvoista poikkeavaksi:
- Tarkista kylmäkoneen toiminta.
- Tarkista lämmityslaitteen toiminta.
- Mikäli avaat ovet, sulje ne nopeasti.
- Mikäli koneistot eivät käy normaalisti, ota yhteys ajojärjestelijään.
ATP-kuljetuskaluston luokittelu lyhyesti
- ATP-luokka FRC on koneellisesti jäähdytetty hyvin eristetty luokan C kuljetusväline. Se pystyy ylläpitämään lämpötiloja +12…-20 oC ja soveltuu pakastekuljetuksiin.
- ATP-luokka FNA on koneellisesti jäähdytetty normaalieristeinen kuljetusväline. Se pystyy ylläpitämään lämpötiloja 0…+12 oC.
- ATP-luokiteltua kalustoa, joka on merkitty asianmukaisilla tunnuksilla, koskevat ATP-sopimuksen kalustovaatimukset, riippumatta siitä, millaisia kuljetuksia kalustolla hoidetaan.